Programy i wtyczki do blokowania reklam – ranking 2020

Blokowanie reklam jest codziennością dla wielu internautów. Wtyczki takie jak AdBlock dla Chrome czy Firefoxa są jednymi z najczęściej pobieranych rozszerzeń do przeglądarek na świecie. Nie ma się co dziwić. W tym artykule zajmiemy się tematem blokowania reklam na komputerze. W kolejnym tekście omówimy blokowanie reklam w telefonach, gdyż są między tym spore różnice.

Polska jest w światowej czołówce jeśli chodzi o liczbę internautów, którzy blokują reklamy. Jak wynika z raportu IAB (PDF), w 2018 roku aż 42% Polaków blokowało reklamy. Nikogo nie powinno to dziwić. Wchodząc na dowolny serwis informacyjny bez blokera reklam jesteśmy zalewani toną reklam. Czasami sama treść newsa lub artykułu to zaledwie kilka zdań, które są rozdzielone banerami reklamowymi. Reklamy serwowane przez polskie serwisy są wyjątkowo uciążliwe i co prawda nie jest to już walka z uciekającym przed zamknięciem krzyżykiem, ale wciąż dość mało przyjemne doświadczenie. WP, Onet, O2, Wykop, lokalne dzienniki i inne polskie serwisy przypominają wręcz choinkę obwieszoną różnymi banerami.

Reklamy to nie jedyny element uprzykrzający życie internautom. Również zasłaniające pół ekranu komunikaty o cookies i polityce prywatności przez które trzeba się przeklikać i natarczywe prośby o zgodę na powiadomienia w przeglądarce.

Pewną normą stało się to, że pierwsze co każdy robi po zainstalowaniu nowej przeglądarki na komputerze, to instaluje adblocka. Jednak jeden bloker reklam nie jest równy drugiemu. Są wtyczki i programy, które faktycznie spełniają to zadanie oraz takie, które pod hasłem blokowania reklam w przeglądarce chcą tylko zachęcić do instalacji, a w rzeczywistości blokują tylko wybrane reklamy, a czasem szpiegują użytkownika. W tym poradniku postaramy się pokazać najlepsze metody blokowania reklam i pokazać te rozwiązania, z których warto korzystać oraz te, których lepiej unikać.

Sposoby blokowania reklam

Istnieje kilka mechanizmów blokowania reklam, jednak w mocno techniczne szczegóły nie będziemy wchodzić. Ten poradnik ma być przede wszystkim przystępny i zrozumiały dla zwykłego Kowalskiego. Dlatego omówimy to najprościej, jak tylko się da.

Możemy wyróżnić cztery główne sposoby blokowania reklam:

  • Blokowanie przy pomocy wtyczek do przeglądarek. Jest to najpopularniejsze rozwiązanie, z którego korzysta większość internautów. Szybkie i proste, pozwala na skuteczne pozbycie się większości uciążliwych reklam. Zarówno tych graficznych jak i reklam wideo np. przed filmami w YouTube. Istnieją wtyczki do wszystkich najpopularniejszych przeglądarek – Chrome, Firefoxa, Safari, Edge czy Opery. Są szybkie w instalacji i proste w korzystaniu.
  • Blokowanie przez programy instalowane na komputerze. Podczas gdy wtyczki działają tylko w przeglądarce, to programy blokujące reklamy działają już obrębie całego systemu. Są w stanie wyciąć całą komunikację z serwerami reklamowymi. Ich funkcjonowanie jest nieco zbliżone do połączenia firewalla i VPN, gdyż filtrują ruch sieciowy. Przy tym rozwiązaniu nie ma znaczenia z jakiej przeglądarki korzystasz.
  • Blokowanie za pomocą VPN. Niektórzy dostawcy usług VPN w ramach swojej usługi oferują funkcję blokowania reklam. Z racji tego, że VPN pośredniczy w ruchu sieciowym (czyli całe połączenie sieciowe przechodzi przez specjalny serwer), to taki serwer może być skonfigurowany w ten sposób, żeby blokował niechciane skrypty i połączenia z serwerami reklamowymi. Umożliwia to również ochronę przed złośliwym oprogramowaniem, które może narobić szkód w komputerze, a działa na przez odpalenie skryptów w przeglądarce.
  • Blokowanie na routerze. Działa podobnie jak blokowanie przy pomocy VPN. Tylko że tutaj to na użytkowniku spoczywa obowiązek skonfigurowania filtrów, reguł i np. aktualizowania list serwerów reklamowych.

Działanie wszystkich opisanych powyżej metod blokowania reklam w uproszczeniu sprowadza się do jednego: blokowania zasobów (skryptów, grafik, materiałów wideo) oraz połączeń z serwerami reklamowych. Czyli nie następuje żaden kontakt oraz wymiana danych pomiędzy Twoim komputerem, a tym co znajduje się na serwerze reklamowym. Korzyścią z tego jest też mniejsze zużycie transferu co jest istotne, jeżeli masz np. internet mobilny z limitem gigabajtów.

Wtyczki i programy do blokowania reklam – stan na 2020

Poniżej znajdziesz opis najpopularniejszych narzędzi do blokowania reklam. Omawiamy tutaj zarówno polecane przez nas narzędzia jak i takie, o których trzeba wspomnieć ze względu na ich popularność. Zwracamy też uwagę na zalety i wady poszczególnych rozwiązań, bo nawet te które świetnie chronią prywatność, mogą okazać się problematyczne w użyciu. Omówione wtyczki i narzędzia pozwalają na blokowanie reklam na YouTube, w serwisach VOD, na stronach i portalach internetowych.

Uwaga! Zwracaj uwagę na nazwy rozszerzeń i zawsze upewnij się, że to co instalujesz pochodzi z pewnego źródła. Pod nazwą AdBlock działa wiele różnych rozszerzeń, które w ten sposób „polują” na nieświadomych użytkowników. Zachęcają do pobrania głównie po to, żeby szpiegować lub śledzić Twoją aktywność. Pobieraj wtyczki tylko z oficjalnych stron producentów przeglądarek (linki znajdziesz na stronach wtyczek).

uBlock Origin

uBlock Origin to obecnie najlepsza wtyczka do blokowania reklam, jaką możesz zainstalować. Działa z prawie wszystkimi popularnymi przeglądarkami – Chrome, Firefox, Edge i Opera (na Safari do wersji 13). Blokuje nie tylko reklamy, ale również złośliwe oprogramowanie i skrypty śledzące w sieci. To narzędzie kompletne, które można dowolnie konfigurować i rozbudowywać w oparciu o różne listy i filtry, mniej lub bardziej blokujące niechciane zasoby.

Blokowanie reklam przez uBlock
Tak wygląda podgląd blokowanych zasobów przez uBlock Origin na przykładzie wp.pl

uBlock pozwala na dość szczegółową konfigurację i tworzenie własnych białych list oraz wykluczeń. W każdej chwili można go wyłączyć na dla wybranej witryny. Jeżeli jakieś przekierowanie prowadzi do strony na czarnej liście, to wtyczka pyta czy ma zablokować, tymczasowo odblokować dostęp czy może dodać stronę do białej listy.

Sporym minusem wtyczki jest to, że potrafi ukryć lub zablokować niektóre elementy stron internetowych. Mniej doświadczony użytkownik może się nawet nie zorientować. Musisz o tym zawsze pamiętać, gdy np. przestanie wyświetlać się prawidłowo formularz płatności lub produkty nie będą dodawać się do koszyka w sklepie internetowym.

Ważna uwaga, wtyczka którą trzeba instalować to uBlock Origin, ważna jest ta końcówka w nazwie. Istnieje również wtyczka uBlock, która należy do firmy wydającej Adblock Plus. Nie blokuje ona w pełni reklam, przepuszcza reklamy tych sieci, które za to zapłaciły.

Zalety uBlock Origin:

  • kompleksowe rozwiązanie – blokuje reklamy, śledzenie i złośliwe oprogramowanie
  • wysoka skuteczność – radzi sobie z większością reklam
  • częste aktualizacje list i filtrów
  • duża społeczność pracująca nad rozwojem wtyczki
  • otwarte oprogramowanie – kod źródłowy jest dostępny na GitHubie – https://github.com/gorhill/uBlock

Wady uBlock Origin:

  • filtry są czasami bardzo agresywne i mogą zablokować niektóre mechanizmy i narzędzia na stronach (np. czat na żywo, okienka do kontaktu z pomocą techniczną, itp.)
  • opcje i konfiguracja może okazać się mało zrozumiała dla mniej doświadczonych użytkowników
  • brak opcji dodania na białą listę wybranych kanałów na YouTube

uBlock Origin możesz pobrać na swoją przeglądarkę z oficjalnych stron producentów przeglądarek. Poniżej linki:

AdBlock

Jedna z najbardziej popularnych wtyczek do blokowania reklam czyli AdBlock. Sama nazwa jest używana również w języku potocznym na określenie tego typu rozszerzeń. Bazuje na kodzie źródłowym wtyczki Adblock Plus począwszy od 2016 roku.

Panel opcji w Adblock
Widok okna konfiguracji AdBlock

Rozszerzenie jest bardzo proste w obsłudze, opcje są czytelne i przejrzyste. Blokowane są reklamy, sporo trackerów i malware. Skutecznie radzi sobie z różnymi mechanizmami, które są stosowane do wyświetlania reklam.

AdBlock uczestniczy w programie Acceptable Ads. Jednak jak pisze na swoich stronach, w odróżnieniu od Adblock Plus nie pobiera wynagrodzenia i prowizji od firm, których reklamy dopuszcza do wyświetlania. Tę opcje można oczywiście wyłączyć, jednak domyślnie jest włączona.

Zalety Adblock:

  • prosty w obsłudze i konfiguracji
  • pozwala na wykluczenie z blokowania wybranych kanałów na YouTube
  • możliwość tworzenia własnych filtrów
  • możliwość konfiguracji wtyczki pod swoje potrzeby
  • dużo filtrów i list, które można włączyć/wyłączyć
  • otwarte źródło

Wady Adblock:

  • domyślnie zezwala na „nienatrętne reklamy” z programu Acceptable Ads

Oficjalną wersję AdBlock do swojej przeglądarki ściągniesz ze strony https://getadblock.com/. Dostępny tam link automatycznie przekieruje Cię do wersji na Twoją przeglądarkę. Dostępne są wersje Adblock dla Chrome, Firefoxa, Edge, Safari oraz Opery. Możesz korzystać również z wersji mobilnych dodatku.

Adblock Plus

Adblock Plus to jedna z najstarszych wtyczek do blokowania reklam. Przeszła wiele zmian i modyfikacji na przestrzeni lat i była celem ataku i pozwów ze strony korporacji mediowych i sieci reklamowych. To właśnie na bazie jej kodu źródłowego działa rozszerzenie AdBlock.

Opcje Adblock Plus
Opcje i konfiguracja Adblock Plus

Działanie tej wtyczki jest podobne do tych omówionych wcześniej. Blokuje skrypty, serwery reklamowe i trackery. Pozwala na wybór i dodawanie filtrów, z których użytkownik chce korzystać. Oferuje nico mniej opcji konfiguracji niż w przypadku uBlock Origin i AdBlock.

Firma rozwijająca wtyczkę jest mocno krytykowana za model biznesowy i sposób podejścia do tematu przez społeczność internetową. Stworzyła ona program Acceptable Ads, w którym zarówno duże sieci reklamowe jak i mniejsze firmy mogą publikować swoje reklamy, jeśli spełnią szereg wytycznych. Domyślnie, te reklamy nie są blokowany i użytkownik musi ręcznie w ustawieniach wtyczki je wyłączyć. Takie reklamy muszą być czytelnie oznaczone, nie mogą być inwazyjne i natrętne i muszą spełniać określone wymogi.

Opłaty pobierane są tylko o bardzo dużych firm i sieci reklamowych, mniejsze firmy mogą uczestniczyć w tym programie za darmo.

Zalety:

  • prosta w obsłudze – instalujesz i działa (po wyłączeniu akceptowalnych reklam)
  • możliwość dodawania i zarządzania filtrami i listami
  • otwarte źródło

Wady:

  • wątpliwy model biznesowy firmy odpowiadającej za rozszerzenie
  • pobiera opłaty od sieci reklamowych za dopuszczenie do listy „akceptowalnych reklam”
  • domyślnie włączone wyświetlanie niektórych reklam
  • mało możliwości konfiguracji

Wtyczkę można pobrać ze strony https://adblockplus.org/

Privacy Badger

Privacy Badger to świetna wtyczka, która chroni i blokuje skrypty śledzące. Jest projektem organizacji Electronic Frontier Foundation. Wtyczka blokuje niewidoczne dla użytkownika skrypty śledzące (trackery) i na bieżąco uczy się je rozpoznawać.

Privacy Badger zależności od stopnia zagrożenia jakie tworzą trackery podejmuje odpowiednią reakcję. Wtyczka jest jest w pełni darmowa i dostępna na Chrome, Firefoxa i Operę.

Możesz ją pobrać z oficjalnej strony – znajdziesz tam bezpośrednie linki do sklepów. Polecamy jako uzupełnienie rozszerzeń blokujących reklamy.

Ghostery

Ghostery to dość popularna wtyczka, która blokuje różne skrypty śledzące i wszelkiego rodzaju trackery. Jednak również z tą wtyczką wiążą się pewne kontrowersje. Swego czasu firma, która odpowiada za Ghostery sprzedawała firmom reklamowym dane na temat blokowania reklam i zachowań przez użytkowników wtyczki. Oczywiście firma zastrzegała, że dane są anonimowe, jednak sam trend poruszania się po stronach jest w stanie być informacją identyfikującą.

W 2018 wtyczka zostałą przejęta przez inną firmę – Cliqz (większość udziałów ma firma Burda Media, udziały ma również Mozilla) i całkowicie zmieniono model biznesowy. Źródło wtyczki zostało otwarte i jest dostępne publicznie. Firma ma zarabiać na wyświetlaniu własnych reklam użytkownikom.

Ghostery w swoim założeniu blokuje trackery, czyli skrypty i mechanizmy śledzące użytkowników. Może być używana jako uzupełnienie wtyczek do blokowania reklam.

Wtyczkę znajdziesz na oficjalnej stronie, umieszczony tam link przeniesie Cie do odpowiedniego sklepu producenta Twojej przeglądarki. Ale radzimy się zastanowić czy na pewno chcesz korzystać z tej wtyczki.

CyberSec od NordVPN

Reklamy można też blokować przy pomocy VPN. Taką usługę zapewnia m.in. polecany przez nas dostawca tej usługi czyli NordVPN. W tym przypadku blokowanie reklam odbywa się zupełnie inaczej. Nie potrzebujesz dodatku do przeglądarki, tylko aktywnego połączenia z siecią VPN, która obsługuje blokadę reklam.

Wszystko odbywa się na serwerach VPN. Jeżeli aktywujesz tą funkcję w swojej aplikacji, to aktywujesz reguły i filtry, których zadaniem będzie wyłapywanie i blokowanie reklam, złośliwego oprogramowania oraz trackerów. Odbywa się to nie na Twoim komputerze, tylko wcześniej – na pośredniczącym w ruchu serwerze VPN.

Dzięki temu, blokowane mogą być nie tylko reklamy w przeglądarce, ale również w innych programach, które w jakiś sposób wyświetlają reklamy w różnych miejscach. Sprawdza się to również w przypadku urządzeń mobilnych, na których uruchomienie blokera reklam jest nieco bardziej kłopotliwe.

Połączenia rozszerzenia takiego jak uBlock Origin i CyberSec daje wyjątkowo skuteczną ochronę przed różnego rodzaju nachalnymi reklamami.

NordVPN z CyberSec możesz wykupić na tej stronie już od 3.10€ miesięcznie.

CleanWeb od SurfShark

Podobną usługę blokowania reklam i trackerów na serwerach VPN oferuje SurfShark. Idea i założenia są podobne, blokowane są skrypty śledzące i reklamy. Jest to o wiele tańsza usługa niż NordVPN, więc może zainteresować te wszystkie osoby, które szukają taniego VPNa.

SurfShark z CleanWeb możesz wykupić na tej stronie już od 1,99$ miesięcznie.

Twój Adblock nie działa? Możliwe przyczyny i rozwiązania

Czasami może się zdarzyć, że bloker reklam przestanie działać, zawiesi się lub coś będzie po prostu nie tak. Jeżeli ponowne uruchomienie przeglądarki nie działa, a aktualizacja wtyczki i pobranie nowych list filtrów nie przynosi efektów, to może dotyczyć Cię jeden z omawianych niżej problemów.

Domyślnie włączone wyświetlanie niektórych reklam

Niektóre wtyczki, takie jak AdBlock i Adblock Plus mają domyślnie włączoną opcję wyświetlania nienatrętnych (akceptowalnych) reklam. Żeby to wyłączyć trzeba przejść do ustawień wtyczki, a następnie odznaczyć tę opcję.

W przypadku AdBlock trzeba wyłączyć wyświetlanie nienatrętnych reklam, a w przypadku Adblock Plus opcję zezwalaj na akceptowalne reklamy.

Blokowanie reklam w trybie prywatnym lub incognito

Wszystkie wtyczki w przeglądarkach są domyślnie wyłączone w trybie incognito (Chrome) lub prywatnym (Firefox). Dotyczy to również blokerów reklam. Trzeba w opcjach rozszerzeń ręcznie włączyć działanie wtyczek również w tym trybie. Więc jeśli chcesz blokować reklamy na „tych stronach„, to musisz to skonfigurować.

Żeby to zrobić w Chrome trzeba wejść w Ustawienia, a następnie okno z rozszerzeniami. Kliknij na przycisk szczegóły przy wybranej wtyczce. Następnie odszukaj opcję Zezwalaj w trybie incognito i ustaw na tak.

W Firefoxie wejdź w zarządzanie rozszerzeniami i kliknij w trzy kropki przy wtyczce. Otworzy się menu, z którego wybierz Zarządzaj. Zobaczysz okno ze szczegółami wtyczki. Odszukaj opcję Działanie w oknach prywatnych i ustaw ją na Zezwalaj.

Wykrywanie blokera reklam przez serwisy internetowe

Tak samo jak dynamicznie i skutecznie rozwijane są wtyczki do blokowania reklam, tak samo wydawcy serwisów internetowych starają się z nimi walczyć. Istnieją metody, które pozwalają wykryć działanie blokera reklam w przeglądarce użytkownika. Ten mechanizm wykorzystują właściciele portali i np. blokują dostęp do wideo osobom, które mają aktywną wtyczkę.

Metod i sposobów jest wiele i musisz mieć tego świadomość. Niektóre wtyczki sobie z tym radzą i mimo wszystko działają, w niektórych przypadkach trzeba poczekać na aktualizację list i filtrów, gdy serwis internetowy wprowadzi nowy mechanizm, który wykrywa adblocka.

Jak działają reklamy w Internecie?

Reklamy, które widzisz w sieci mogą być wyświetlane w dwojaki sposób:

  • ze źródeł zewnętrznych – na serwerach firm i sieci reklamowych
  • ze źródeł wewnętrznych – z własnych serwerów reklamowych posiadanych przez serwis internetowy

Ogromną większość reklam stanowią te, które pochodzą z sieci reklamowych. Jest to wygodne dla reklamodawców, gdyż w ten sposób mogą dotrzeć do dużego grona Internautów bez konieczności bezpośredniego kontaktowania się z wydawcą każdego pojedynczego serwisu internetowego. Sieci reklamowe zostawiają na komputerze użytkownika cookies i po nich są w stanie identyfikować jego zachowania, zainteresowania czy intencje zakupowe.

Na tej podstawie, użytkownik jest profilowany i widzi reklamy dopasowane do tego, czego szuka w sieci. Trackery i narzędzia śledzące gromadzą ogromne ilości danych, żeby optymalizować proces wyświetlania reklam.

Podsumowanie – jak skutecznie zablokować reklamy na komputerze

Jeżeli szukasz prostej w obsłudze wtyczki do przeglądarki, która będzie „po prostu działać” i skutecznie zablokuje natrętne reklamy, to AdBlock będzie dobrym wyborem. Jest popularny, szybki i każdy poradzi sobie nie tylko z korzystaniem, ale również z podstawową konfiguracją.

Jeżeli jesteś zaawansowanym użytkownikiem – nie znajdziesz nic lepszego niż uBlock Origin. Ten bloker reklam usunie niemal wszystko i poradzi sobie z najbardziej problematycznymi skryptami i serwerami reklam. Musisz tylko pamiętać, że czasami zablokuje aż za dużo. Wtedy trzeba ręcznie odblokować niektóre komponenty lub serwery.

Dodatkowo możesz rozważyć VPN z funkcją blokera reklam. Jest to wygodne rozwiązanie, które działa niezależnie od przeglądarki. Nie jest tak skuteczne jak uBlock, ale pozwala na usunięcie reklam również z innych programów i aplikacji niż tylko podstawowe przeglądarki.